This content is only available in Dutch.

Faillissement Schoonbron B.V.

De rechtbank Limburg heeft op 6 oktober 2015 het faillissement uitgesproken van de besloten vennootschap:

Schoonbron B.V.
Valkenburgerweg 128
6305 EA Schin op Geul

Tot rechter-commissaris is benoemd mw. mr. M.E.M.W. Nuijts en tot curator is aangesteld mr. R.E.A. Ruiter (www.rra.nl)

Algemeen:
Schoonbron B.V. exploiteert sinds 1997 Camping en Recreatiepark Schoonbron te Schin op Geul. 

Het park is 13 hectare groot en heeft de beschikking over 720 plaatsen. Hiervan zijn 154 stacaravan-plaatsen (deze caravans zijn eigendom van gefailleerde), 130 jaarplaats-houders en 436 “vrije” toeristische campingplaatsen.

Op Schoonbron is verder een buitenzwembad, een cafetaria en een kleine supermarkt aanwezig.

Het faillissement is veroorzaakt door oplopende verliezen, veroorzaakt door omzetdaling sinds ongeveer 2010. In 2010 bedroeg de omzet nog 2,2 miljoen, in 2014 was deze teruggelopen tot 1,4 miljoen:

Boekjaar             2012/2013     2013/2014

Omzet                1.505.118      1.404.040

Verlies                 -/- 516.968    -/- 206.451

Eigen Vermogen   -/- 689.537    -/- 895.988

Allerlei ingrepen van de directie konden het tij onvoldoende keren. 

Er werken op dit moment 7 personen bij gefailleerde.

Het is voor de curator op dit moment niet mogelijk om alle vragen van alle betrokkenen onmiddellijk individueel te beantwoorden. Daarom is uit praktisch oogpunt gekozen voor deze informatie-uitwisseling per website, die regelmatig zal worden ververst.

Oorzaak faillissement:
De schuldenlast van de gefailleerde bedraagt ongeveer:

Bank: 3.000.000

Overige schuldeisers: 750.000,00, te verdelen onder (ongeveer):

100.000        Belastingdienst: loonheffing + omzetbelasting

124.000        gemeente Valkenburg toeristenbelasting 2014 +2015

385.000        Achtergestelde leningen aandeelhouders

135.000        overige crediteuren

Reeds op 28 december 2012 heeft de bank (F. van Lanschot Bankiers N.V.) het krediet opgezegd met mededeling dat dit per 1 november 2013 zou worden opgeëist. Deze opeising is tweemaal verlengd tot uiteindelijk 1 september 2015. Een verzoek tot verdere verlenging is door de bank recent geweigerd. Ook wilde de bank niet meer meewerken aan het fiatteren van betalingsopdrachten.

Daardoor ontbrak het de gefailleerde aan de nodige liquiditeiten om haar lopende schulden, o.a. jegens het personeel, tijdig te betalen.

Wegens onvoldoende middelen om de continuïteit te waarborgen en omdat pogingen om het bedrijf te verkopen of een andere financier te vinden niet tot het gewenste resultaat leidden, heeft de directie daarop het faillissement aangevraagd.

Hoe verder:
Alle betrokkenen zijn zich bewust van de belangen voor de werknemers, voor de klanten en de continuïteit van de onderneming. Daarom wordt een overname serieus onderzocht. In de tussentijd zal, met toestemming van de rechter-commissaris, de exploitatie worden voortgezet teneinde de lopende boekingen uit te blijven voeren tot aan het einde van de herfstvakantie 2015 (dus tot 1 november 2015). Alles in goed overleg met de opdrachtgevers, de leveranciers, de werknemers en de financiers.

Overnamekandidaten:
Voorafgaand aan het faillissement had de directie al contact met enkele geïnteresseerde overnamekandidaten.  In samenwerking met de bank probeert de curator de onroerende zaak en overige activa te verkopen aan een opvolgend exploitant.

De curator roept gegadigden die serieus geïnteresseerd zijn in aankoop van de activa tot overname van de activiteiten, met behulp van de goederen en de werknemers, op zich bij hem te melden. Dat kan via post, mail of telefoon, zoals hieronder aangegeven.

Werknemers:
De arbeidsovereenkomsten tussen de werknemers en de gefailleerde zullen na verkregen toestemming van de rechter-commissaris formeel door de curator worden opgezegd, met inachtneming van de geldende opzegtermijn.

In de zogenaamde “opzegperiode” blijven de werknemers formeel in loondienst, en zijn zij gehouden om desgevraagd werkzaamheden te verrichten ten behoeve van de exploitatie die voorlopig zal worden voortgezet.

Medewerkers van de buitendienst van UWV zullen de ontslagen werknemers behulpzaam zijn bij het aanvragen van een uitkering krachtens de WW. UWV zal tevens zorgen voor de betaling van eventueel achterstallig salaris en salaris over de opzegperiode (voor zover van toepassing).

De werknemers zullen binnenkort van de curator een brief ontvangen, waarin de arbeidsovereenkomst officieel wordt opgezegd, en waarbij zij worden uitgenodigd voor een bijeenkomst samen met een medewerker van UWV.

Voor nadere vragen over arbeidsovereenkomsten kunt u zich wenden tot mr. Maud Plantaz-Quadflieg, liefst per mail op schoonbron@rra.nl en anders per telefoon: 045-5620540.

Schuldeisers:
Schuldeisers van de gefailleerde worden verzocht om hun pre-faillissementsvorderingen, gestaafd door bescheiden, onder vermelding van eventuele voorrechten ter verificatie in te dienen bij de curator:

Mr. R.E.A. Ruiter

Postbus 23034

6307 JE Voerendaal

De curator hoopt voor het moment iedereen hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn dan kunt u zich tot hem wenden, liefst per mail op schoonbron@rra.nl en anders per telefoon: 045-5620540.

Hoogachtend,

Mr. R.E.A. Ruiter
curator

Rechtsgebieden: Insolvency law


Previous News Items

Stay informed

Abonneren op de RRA nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief
Related info

This site uses Cookies. x